Digital Marketing Resultaatverbeteringstips

Welke social selling technieken integreren in je bedrijf?
-Simon Westra Bizz Results
Welke social selling technieken integreren in je bedrijf?

Inleiding:  Er is een opmerkelijk verandering gaande in de manier waarop mensen interacteren met elkaar en met de bedrijven waarvan ze houden. Niet zo lang geleden konden bedrijven blij zijn met een mooie website,die een soepele check-out ervaring had en solide omging met zoekmachine optimalisatie en internetmarketing.Dit werkte omdat het goed aansloot bij hoe de mensen winkelden en kochten. Hun “aanschafreis” begon met intentie. Bovenstaande instrumenten zijn nog steeds ongelooflijke krachtige tools en in feite onmisbare ingrediënten voor een competente e-commerce aanwezigheid. Maar wat veranderd is, is dat mensen nu heel veel tijd spenderen aan en op sociale netwerken die gebouwd zijn rond hun interesses en relatienetwerken. Als resultaat is het koopproces wat verschoven van hoofdzakelijk “verlangen gedreven” om iets te vinden naar iets dat meer gebaseerd is op  klanten die tegen dingen zijn aangelopen en de ervaring  die ze daarbij hebben opgedaan. Kortom, intentie en ontdekking worden meer met elkaar verweven. De uitdaging is om er te zijn bij klanten op het moment dat het ertoe doet.  

Hier zijn 4 technieken voor bedrijven die op zoek zijn om hun social media in hun verkoop processen te integreren:

1. Stem je social media strategie af op je potentiële klant
Het punt hier is dat niet elke sociaal netwerk zal passen.  Is je core klant / doelgroep een werving- of opleidingsprofessional? Een tiener? Een moderne moeder die op zoek is naar een lekker koekjes recept? Misschien is je klant wel een intellectueel leider of een early adopter van nieuwe technologie. Elk van deze doelgroepen passen het best bij een specifiek  sociaal netwerk-LinkedIn, Instagram, Pinterest enTwitter in die volgorde- en is het zaak eerst die match te maken tussen jouw specifieke doelgroep(en) en de te selecteren social media voor jouw bedrijf. Dus kies overeenkomstig, begin te luisteren naar problemen die je kan oplossen en deel zinvol advies. De eerste stap is vertrouwen te winnen.

 2. Creëer de juiste content bij de juiste omvang.
Een effectieve social strategie vereist content- hoe origineler en betrokkener – hoe beter. (Tip: als het even kan gebruik dan ook een plaatje, foto of video). Afhankelijk van wie je klant is, zal je een evenwicht moeten vinden tussen de frequentie en in welke formats je een post uitbrengt. Vergeet ook niet de kracht om opnieuw dezelfde post uit te zetten of door materiaal van derden te posten. Het gaat erom betrokken te raken met je klanten: maak een persoonlijk account aan, ga de conversatie aan en wordt vertrouwd met de normen en verwachtingen van de community. Houd in de gaten dat te weinig of teveel doen beide even schadelijk kunnen zijn aan je doelstelling. Indien je constant reageert en het overduidelijk is dat je alleen maar mensen naar je site wilt halen, loop je het risico om potentiële klanten af te schrikken.Herken ook dat verschillende sociale  netwerken verschillende functies dienen - een doordachte handleiding kan de aangewezen weg zijn om de harten van potentiële klanten op Linkedin te veroveren, maar een kortingscode die slechts een korte tijd geldig is kan beter in de Twitter omgeving gepost worden. 

 3. Bouw je netwerk.
Er is hier geen tweewegsysteem: je zal het noeste werk zelf moeten doen om je netwerk op te bouwen. Het beste advies is om dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse doelen te maken zodat je je van het begin af aan kunt committeren aan het tempo van betrokkenheid. Ga op zoeknaarde relevante platforms om mensen te vinden die het hebben over jouw industrie / markt segment of de gerelateerde zoektermen gebruiken.Als dat gelukt is, begin je ze te retweeten, je antwoord op vragen die er gesteld worden of je deelt iets dat je zelf intrigerend vindt. Door een bijdrage te leveren aan de conversatie van je doelgroepen / toekomstige klanten, bouw je je netwerk op en voeg je waarde aan ze toe. 

4.Leidt het terug naar je bedrijf.

Natuurlijk heeft bovenstaande geen zin als het geen salesresultaten oplevert. En die komen uiteindelijk door het gebruiken van nuttige calls to action ( aansporingen om tot actie over te gaan) aan klanten en niet-klanten. Dit is een zeer belangrijk punt. De aard van social media  dicteert dat het niet altijd je klanten zijn, maar eerder de vrienden van je klanten, die de meeste invloed hebben. Bevalt deze vrienden datgene wat jijhebt te zeggen, dan doen zij in feite een deel van het verkoopproces voor jou. Uiteindelijk zijn wanneer je verkoopt via social media relaties veel belangrijker dan leads (kansen op verkoop). Mensen delen heel veel informatie met elkaar en als je de tijd neemt om te luisteren naar wat ze zeggen zal je in de beste positie zijn om nuttige conversaties met de juiste mensen te hebben en ze precies datgene aan te bieden dat ze op dat moment willen of nodig hebben.

Dit laatste punt is waar de echte innovatie zit en waar we  de grootste investering en verandering zien over de komende 6 tot 12 maanden. De meeste van de grote social media spelen in toenemende mate met het idee om ingebedde koopknoppen van koopervaringen op hun platforms te creëren. Dit wordt een ongelooflijke krachtig eindspel voor de social media strategie. Stel je eens voor dat je je klant hebt geïdentificeerd, gevonden waar hij of zij zijn /haar tijd doorbrengt in termen van social platforms, nuttige content creëert om aandacht en betrokkenheid te vergroten met deze klanten en daarna een koopervaring op te dienen precies op het moment dat ze ontdekken dat ze jouw product nodig hebben. Op dat moment heb je je klant een groot plezier gebracht, je verkoop laten stijgen en het nut van al je harde werk bewezen.

Reacties

    Post has no comments.
LAAT EEN REACTIE ACHTER
Captcha Image
Categories
Tags
Archief