Digital Marketing Resultaatverbeteringstips

Waarom Inbound Marketing en/of Marketing Automation toepassen in je bedrijfsvoering?
-Simon Westra Bizz Results
Waarom Inbound Marketing en/of Marketing Automation toepassen in je bedrijfsvoering?

Inbound Marketing en Marketing Automation: nuttig of niet?


Met name grotere bedrijven, die meer effect willen behalen uit hun online activiteiten beschikken meestal al over een behoorlijk goede website. Zij doen al het een en ander op het gebied van multi-channel marketing en content marketing, maar willen die processen professionaliseren om betere online resultaten te halen in termen van:
• meer leads genereren
• betere leads genereren
• hogere conversies
• betere samenwerking bewerkstelligen tussen marketing en sales afdelingen
• meer opdrachten en omzet binnen halen via het online kanaal
• bedrijfsgroei realiseren door optimaliseren van de online mogelijkheden
• betere relaties
• meer bekendheid in de markt, brand awareness creëren

Veelheid van online instrumenten

Bedrijven gebruiken daarbij meestal al een aantal van de volgende zaken: website, zoekmachine optimalisatie, zoekmachine adverteren (Google Adwords), display marketing, bannering, remarketing, blogging, Facebook, Twitter, LinkedIn, of eventueel andere Social Marketing platforms, adverteren op die platforms, E-mail marketing, Video marketing, linkbuilding, affiliate marketing, mobile marketing, analytics en meer. Bekijk ook het alternatieve digitale marketing landschap.  

 

Digitale strategie en - integratie

De vele mogelijkheden die er zijn, de onbekendheid met en het gebrek aan kennis over het effectief toepassen van de diverse digitale marketing activiteiten vormen vaak een behoorlijke uitdaging. Een goede digitale strategie is uiteraard stap 1, waarna het zaak is tot een goede invulling te komen die past bij de doelgroepen die je organisatie target en jouw bedrijfsprocessen. Het goed op elkaar afstemmen van de verschillende activiteiten, coördinatie en aansturing daarvan, het kunnen monitoren op één centrale plek en goed managen van het totaal is daarbij van groot belang. De volgende stap is dan om via analyses de verdere marketing en salesacties te kunnen opstarten. De verschillende activiteiten kunnen daarbij in hoge mate ondersteund worden door het automatiseren van verschillende processen. Gebeurt dit goed dan kunnen deze bedrijfsprocessen substantieel effectiever en efficiënter verlopen. Voor een belangrijk deel op de automatische pilot.

Effectief managementinstrumentarium

In één oogopslag in de dashboardapplicatie kunnen zien hoe de bezoekersaantallen op de website verlopen in de tijd, waar de belangstelling van de bezoekers op gericht is, in welke fase ze verkeren van het verkoopproces, ook wel customer journey of buyers journey geheten. Op welke acties er hoe gereageerd is en op basis van verkregen inzichten vervolgacties op starten naar deze potentiële klanten. Uit eindelijk uitmondend in het involveren van de verkoopafdeling om het contact om te zetten in een opdracht. De inzet van CRM (customer relation management) functionaliteit is daarbij essentieel.

Inbound marketing en marketing automation
Voor bovenstaande zaken doen diverse benamingen de ronde waaronder inbound marketing en marketing automation. Hierdoor is niet altijd duidelijk wat wat is en sommigen denken dat het over synoniemen gaat.

Inbound marketing kan het best omschreven worden als de marketing die gedaan wordt om bezoekers te trekken naar de website middels content marketing en de diverse digitale platforms zoals eerder genoemd. Dus met behulp van aantrekkelijke content op de webpagina’s en blogs zelf, maar ook bijvoorbeeld via YouTube, Facebook, LinkedIn, podcasts, online advertenties en meer. Het is gericht naar binnen en dient om de Salesfunnel te vullen. Deze funnel bestaat uit verschillende fases die de bezoeker doorloopt tot hij klaar is om uiteindelijk klant te worden.

Marketing automation is een sterk geautomatiseerd proces om de salesfunnel activiteiten te ondersteunen. Hierbij worden veelvuldig workflows gebruikt en dit proces is voor een belangrijk deel naar buiten gericht. De bezoeker wordt zodanig beïnvloedt door hem te voorzien van voor hem relevante informatie waardoor hij uiteindelijk in staat is de volgende stap in de salesfunnel te kunnen zetten. Het gaat binnen marketing automation ook over hoe een organisatie zich profileert en communiceert met bestaande leads, prospects en klanten. Het gaat ook vooral om segmenteren, e-mailen en interacteren via Social media. In het bijzonder voor B-2-B marketing toegepast, maar ook B-2-C marketing.

Moeten organisaties nadenken over de inzet van inbound marketing en marketing automation?
Hoewel de meeste bedrijven zowel een strategie zouden moeten hebben voor inbound marketing als marketing automation zijn er omstandigheden waarbij een bedrijf kan volstaan met slechts één van de twee.

Voor bedrijven die beschikken over een schijnbaar eindeloze stroom aanbevelingen zal inbound marketing waarschijnlijk niet hoog op de prioriteiten lijst komen.

Als in de ICT- keten een VAR (Value Added Reseller) door de ISV (Independent Software Vendor) wordt voorzien van vele goed gekwalificeerde leads is inbound marketing niet nodig voor de VAR, terwijl het juist wel nodig is voor de ISV om in staat te zijn voor de VAR goede leads te vergaren.

Bedrijven met een hele korte salescycle hebben misschien niet veel baat bij een gedegen marketing automation oplossing. Met een aantal uitzonderingen daargelaten, doen bedrijven er echter goed aan om zowel inbound marketing als marketing automation in overweging te nemen.

Welke stappen te nemen naar een effectieve oplossing?
Om de juiste weg te bewandelen, tot een goede aanpak te komen en een gefundeerd en afgewogen besluit te kunnen nemen kan het slim zijn een externe professionele, onafhankelijke partij in te zetten. Er zijn vele softwarepakket oplossingen, maar lang niet altijd bieden ze voor jouw specifieke omstandigheden de geëigende oplossing. Een bewezen aanpak bestaat uit eerst vast te stellen waar de organisatie nu staat, wat er is, waar wil je naar toe, wat is daarvoor nodig en hoe pak je dat aan. Een onderzoeksopdracht, de ontwikkeling van een digitale strategie specifiek voor jouw bedrijf, een pakketselectie en de invoering ervan vormt een mooi stappenplan.

Bizz Results adviseert en ondersteunt bedrijven bij hun digitale aspiraties. Wij staan bekend om onze heldere, no-nonsense en gedegen aanpak.


Reacties

    Post has no comments.
LAAT EEN REACTIE ACHTER
Captcha Image
Categories
Tags