Digital Marketing Resultaatverbeteringstips

Waarom focussen op SEO NIET genoeg is
-Simon Westra Bizz Results

  
Conversie krijgt naar onze mening veel te weinig aandacht.
Ik wil hier echt benadrukken, dat als je alleen maar focust op SEO en op het aantrekken van bezoekers naar je website, je de boot gaat missen. 
Veel bezoekers (traffic) is natuurlijk geweldig, begrijp me niet verkeerd, maar wàt precies de bezoekers op je website doen is een vraag die je jezelf zeker zou moeten stellen. Velen zullen waarschijnlijk denken, dat meer bezoekers (traffic) naar je website meer opdrachten / verkopen betekent. Ja, dat is op zich waar. Er is een directe correlatie tussen aantal websitebezoekers en resultaten, maar wat zou het betekenen voor jou als je meer resultaten haalt uit de bezoekers die je nu al hebt?
Om de impact te begrijpen: 1% verbetering van je conversie ratio van je website kan een verbetering van je resultaat geven van zo maar 150% !  Dus voordat je meer geld gaat uitgeven aan SEO of Adwords kijk eerst naar de prestaties van je website.

Wat is van belang bij conversie?

Waar moet je op letten? Dat is een goede vraag. We hebben klanten die hun website statistieken zelf willen bekijken en beoordelen. Wij moedigen iedereen aan om actief betrokken te zijn met je eigen website, maar vaak zien we dat de meeste mensen geen flauw idee hebben waar ze naar kijken wanneer het aankomt op statistiek. Wie kan ze dat kwalijk nemen als je weet dat er vele statistiekprogramma’s zijn, die honderden rapporten kunnen produceren?
Laten we eerst naar een paar eenvoudige dingen kijken. Stel je allereerst de vraag, wat wil je eigenlijk bereiken? Dat is voor iedereen verschillend en ook afhankelijk van de soort website die je hebt. Laten we voor nu even kijken naar een leadgeneratie website.

Contactformulier
De meeste leadgeneratie websites hebben een of ander contact formulier. We zullen starten met die pagina. Zoek uit hoeveel unieke bezoekers je op je website hebt gehad in één maand. Wat je ook moet weten is op welke manier je reporting tool omgaat met het tellen van unieke bezoekers, maar we zullen het nu even simpel houden. Houd in gedachten dat we globale trends gaan beschouwen. Dus ga niet te diep in detail. Trends kunnen je een hele boel informatie vertellen en het is een goede plek voor beginners om er te starten.
Vervolgens kijk je naar het aantal unieke bezoekers die naar je contactpagina zijn gekomen in dezelfde maand. Dat getal is je eerste conversie getal. Laten we zeggen dat je 1500 bezoekers hebt gekregen in die ene maand. Van die 1500 unieke bezoekers kwamen er 120 op je contactpagina.
Om je conversie ratio te krijgen deel je 120 door 1500 en krijg dan 0,08. Dus je conversie ratio voor die pagina is dan 8% . Dat klinkt aardig goed. Maar laten we nu eens beter naar dat getal kijken en zien wat er aan de hand is.
Vervolgens gaan we kijken hoeveel mensen het formulier helemaal hebben ingevuld. Stel dat er 30 mensen waren die het formulier helemaal hebben ingevuld.

Wat is nu de conversie ratio? 
Het aantal bezoekers op de contactpagina dat het formulier helemaal invulden leidt tot een conversie ratio van 25% (30/120= .25). Dat ziet er geweldig uit, niet waar?
Maar wat is de conversie ratio van website bezoekers die het complete formulier hebben ingevuld? Dat is maar 2% (30/1500= 0.02). Belangrijk is te weten waarover het precies gaat. De vragen die je zou moeten stellen zijn onder meer:

  • Hoeveel mensen zijn begonnen om het formulier in te vullen, maar hebben het niet afgemaakt?
  • Als ze een begin hebben gemaakt met invullen en vervolgens daarmee stopten, waar in het formulier is dat geweest?
  • Waarom hebben niet meer mensen het formulier volledig ingevuld?
  • Hoe krijgen we meer mensen die het formulier volledig invullen?
  • Hoe krijgen we meer mensen naar de contactpagina?
  • Zijn de mensen die het formulier geheel invulden zogenaamde quality leads?
  • Waar komen de mensen vandaan die het formulier geheel invulden?
  • Hoe hebben ze de website gevonden?
  • Hoe vaak zijn ze naar de website gekomen voordat ze het hele formulier hebben ingevuld?
  • Waar hebben ze nog meer naar gekeken op de website?

Dit zijn zo een aantal van die goede vragen en zo kun je wel meer vragen bedenken die van belang kunnen zijn. Laten we de eerste vraag eens nader bekijken: hoeveel mensen zijn begonnen om het formulier in te vullen, maar hebben het niet afgemaakt?

Ik sta altijd verbaasd wanneer mensen zich die vraag niet stellen. Ik heb klanten die mij aanvankelijk als antwoord gaven, als website bezoekers echt geïnteresseerd zijn in het product zullen zij het formulier helemaal invullen. Zij denken dat de enige reden voor iemand is die het formulier niet geheel invult, is dat zij er geen behoefte aan hebben. 
Wel nu, dat kan gedeeltelijk zo zijn. Ik stel ze dan de volgende vraag: op hoeveel websites ben jij geweest waar je zeer geïnteresseerd was in het product of de dienst en waar je om de een of andere redden niet het hele formulier hebt ingevuld of ergens in het midden gewoon stopte met invullen. Iedereen die ik spreek (100%) heeft wel eens om een reden een contactformulier verlaten zelfs wanneer ze zeer geïnteresseerd waren in het product of dienst.

Conversieverbetering
Je hebt misschien wel niet de beschikking over tools/hulpmiddelen of programma’s die je meer kunnen vertellen waar de bezoeker in het formulier is gestopt. Afhankelijk van wat je precies verkoopt en hoe belangrijk de lead voor je is, kan die informatie extreem belangrijk voor je zijn. De meeste websites hebben niet de mogelijkheid om je die informatie te geven, maar er zijn gelukkig andere manieren om de valkuilen van je formulier te achterhalen.
Indien je niet de beschikking hebt over tools, die je vertellen kunnen waar er iemand in het formulier gestopt is met invullen, kun je een usability onderoek uit (laten) voeren op je formulier. Je mag misschien denken dat je formulier eenvoudig genoeg is om geheel in te vullen en dat iedereen die kan lezen dat ook zal doen, dus waarom al die moeite nemen om te testen?  Je zult verbaasd zijn over hoe kleine veranderingen in je formulier grote impact kunnen hebben op de resultaten. Lees in een volgende blog over: wij hebben respect voor uw privacy. Je kunt dan zien hoe het veranderen van een paar woorden de conversie van een formulier kan doen oplopen tot boven de 250%

Een volgende keer wil ik het hebben over hoe de conversie ratio te verbeteren en welke waarde een lead voor jou in Euro’s betekenen kan.

Reacties

    Post has no comments.
LAAT EEN REACTIE ACHTER
Captcha Image
Categories
Tags