Digital Marketing Resultaatverbeteringstips

Met digitale marketing sneller groeien
-Simon Westra Bizz Results
Met digitale marketing sneller groeien

Tien jaar geleden was de marketingmix eigenlijk best overzichtelijk. Je kon adverteren in kranten of magazines, radio- en TV commercials inzetten, brochures uitbrengen, direct mailings versturen en evenementen organiseren. Tegenwoordig is dat wel anders. Nu kun je gebruik maken van een scala online marketingtechnieken zoals e-mailmarketing, content marketing, zoekmachineoptimalisatie, bloggen, Google Adwords en sociale media. Dat stelt ons voor de uitdaging om de juiste digitale marketingmix te bepalen. Maar waarin moet je eigenlijk investeren?

Recent onderzoek van Hinge kan daarbij helpen. Het onderzoek laat ons zien hoe succesvolle zakelijke dienstverleners groeien met digitale marketing. Dit wereldwijde onderzoek is uitgevoerd onder 500 leidinggevenden. In dit artikel worden de belangrijkste resultaten weergegeven.

Succesvolle dienstverleners zijn online beter te vinden

Aan de hand van het onderzoek werden bedrijven ingedeeld in twee groepen: bedrijven die snel groeien en bedrijven met een gemiddelde groei (op basis van jaarlijkse omzet).

En wat blijkt?

Succesvolle bedrijven halen op alle terreinen betere resultaten dan de middenmoot. Zoekmachineoptimalisatie, bloggen en website analyse zijn voor hen het meest effectief. Dit in tegenstelling tot bedrijven met een gemiddelde omzetgroei: zij gaven de bedrijfsnieuwsbrief en e-mail marketing een hogere waardering.

zakelijke dienstverleners 2

Succesvolle bedrijven in de zakelijke dienstverlening begrijpen beter hoe ze deze online informatie (content) moeten optimaliseren om in contact te komen met potentiële klanten. Eigenlijk is dat ook wel logisch, want de relatie tussen content marketing en SEO is ideaal voor een hoge positie in Google. Door online content te voorzien van de juiste zoekwoorden, worden deze bedrijven beter gevonden en zijn ze dus beter in staat om in contact te komen met potentiële klanten die op zoek zijn naar antwoorden op vragen die ze hebben.

Succesvolle dienstverleners presteren beter met content

Bedrijven met een bovengemiddelde omzetgroei gaan verder dan zoekmachineoptimalisatie (SEO) alleen. Ze ontwikkelen continu waardevolle content voor een online bibliotheek of blog. In feite kiezen ze dus voor een  strategie van kennisleiderschap en creëren daarmee een voorkeurspositie bij bestaande en potentiële klanten. Deze aanpak is ideaal voor zakelijke dienstverleners en is ook moeilijk te kopiëren.  Succesvolle dienstverleners komen niet alleen beter in contact met potentiële klanten, maar ze zijn ook winstgevender. Gemiddeld realiseert 77 procent van de onderzochte bedrijven leads dankzij digitale marketing. Maar bedrijven die snel groeien, doen dat veel beter dan de middenmoot.

zakelijke dienstverleners 4

zakelijke dienstverleners 5

Wat betekent dit voor zakelijke dienstverleners?

Commerciële dienstverleners moeten een strategie ontwikkelen om in te spelen op digitale ontwikkelingen en veranderingen in het aankoopbeslissingsproces van bestaande en potentiële klanten. Daarbij is het goed om te beginnen met het beantwoorden van vragen als:

  • Wat is ons bestaansrecht? Welk verhaal vertellen we anderen?
  • Wat zijn onze doelen op de lange termijn?
  • Waar willen we naar toe?
  • Wat is onze ideale klant? Welke problemen of vragen zijn kenmerkend?
  • Wie is onze klant en welke voorkeuren en gedrag typeren hem of haar?

  • Antwoorden op deze vragen vormen dus het vertrekpunt. Daarna volgt de keuze voor een passende digitale marketingmix, waarbij zoekmachineoptimalisatie, content, e-mail en social media elkaar enorm kunnen versterken.

    Bron:  ECommerce Marketing en Hinge  

Reacties

    Post has no comments.
LAAT EEN REACTIE ACHTER
Captcha Image
Categories
Tags