Digital Marketing Resultaatverbeteringstips

Online gevonden worden - Meer bezoekers op je website
-Simon Westra Bizz Results
Online gevonden worden - Meer bezoekers op je website

Online gevonden worden

Al je een website hebt, vind je waarschijnlijk een van de belangrijkste dingen, om gevonden te kunnen worden door jouw doelgroepen. Online zichtbaar te zijn, je wilt immers bezoekers hebben op je website.

 

Net als vroeger was het niet genoeg om alleen maar een winkel te openen en ervan uit te gaan dat mensen gewoon wel wisten dat je er was. Bepaalde dingen moeten eerst plaatsvinden om gevonden te kunnen worden. In het verleden zou dat bijvoorbeeld kunnen gebeuren door een opname in de Gouden Gids, advertenties in de plaatselijke krant of zelfs een advertentie in een branche magazine.
Wat er in de online wereld moet gebeuren is afhankelijk van het type bedrijf dat je hebt, hoe je momenteel je aanbevelingen krijgt, of je een lokaal gericht bedrijf hebt (of niet) en hoeveel concurrenten je hebt om er maar een aantal te noemen.
Dit artikel probeert uit te leggen op welke prioriteiten je de focus zou moeten leggen afhankelijk van een aantal van deze factoren.

1. Het absolute minimum
Wat je in elk geval minimaal moet doen als je een nieuwe website lanceert, is:

• Meld je domeinnaam aan bij de zoekmachine Google en Bing, zodat zij weten dat je online bestaat
• Laat een speciale site map maken voor de zoekmachines ( heet ook wel een XML- sitemap) en meld die aan bij Google & Bing
• Zorg dat je SEO - zoekmachine optimalisatie doet (of laat doen) voor minimaal 3 hoofdpagina’s van je website waarbij je focust op je belangrijkste bedrijfsactiviteiten, inclusief je bedrijfsnaam en bedrijfslocatie, waarop mensen je zullen zoeken. Dit stuk van SEO betreft dan - on-page optimalisatie, terwijl er ook nog off-page optimalisatie is. SEO – on-page zoekmachine optimalisatie is kortweg het op een bepaalde wijze opzetten van je webpagina’s voor de zoekmachines). Dit is het equivalent van opname in een telefoonboek zoals we die vroeger hadden. Mensen moeten je naam kennen om je te kunnen opzoeken.

Dit is voldoende als .....
Je bedrijf zeer bekend is bij je bestaande klanten en mogelijk toekomstige klanten (prospects) èn je hebt meer dan genoeg nieuwe prospects èn er komen meer dan genoeg nieuwe prospects en/of aanbevelingen via andere wegen of hulpmiddelen binnen èn je hebt weinig of geen concurrentie.

Opname in een telefoonboek is niet genoeg als …
• Prospects je exacte naam niet echt kunnen herinneren, of niet uit de spelling komen. Want dan kun je niet in de zoekresultaten van de zoekmachines gevonden worden.
• Je een splinter nieuw bedrijf bent en je nieuwe klanten nodig hebt, die je diensten en je naam waarschijnlijk nog niet kennen.
• Je een regelmatige stroom aan nieuwe klanten nodig hebt omdat je niet genoeg klanten binnen krijgt via aanbevelingen of andere middelen.
• Je vele concurrenten hebt, vooral als zij een prominente online zichtbaarheid hebben. (goed gevonden kunnen worden)

2. Zoekwoord onderzoek voor on-site en off-site toepassingen.
Zoekwoord onderzoek zou je in de basis kunnen vergelijken met je bedrijf op de Gouden Gids in de juiste categorie te plaatsen. Je kan in de Gouden Gids staan, maar als je niet in de categorie staat waar mensen je zoeken, kun je net zo goed niet in de Gouden Gids staan.

In de online wereld vertaald, mensen vullen zoekwoorden of zoektermen in bij Google Search ( of andere zoekmachines) wanneer ze naar iets opzoek zijn.

Als je nadenkt hoe je online zoekt, dan zal je waarschijnlijk een aantal woorden gebruiken, vaak in de vorm van een vraag, of een aantal bij elkaar gezette woorden.

Zoekwoord onderzoek start met het raden wat je prospects zullen intypen en dan observeren en nauwkeurig analyseren wat je prospects invullen, zodat deze zoektermen kunnen worden geïdentificeerd en toegepast in al je andere online marketing activiteiten.

Hoe beter je online zoektermen overeenkomen met wat de prospects invullen, hoe groter de kans is, dat jouw pagina zich aanbiedt of wel door de zoekmachine getoond wordt.

Er speelt natuurlijk veel meer dan dit, maar het is de echte basis waarmee je moet starten.

Is het zoektermen onderzoek gedaan, dan pas je dat op alles toe.

Zoekwoord onderzoek is nodig voor:
• het correct optimaliseren van webpagina’s
• het categoriseren in online directories (zoekgidsen)
• Google Adwords en andere online advertentieplatforms
• Blogs – categorieën en content
• Alle online marketing content creatie

Let wel: zelfs met het meest degelijke onderzoek, zijn de zoektermen zoiets als “de beste gok”. Worden ze eenmaal toegepast moeten ze worden gemonitord en regelmatig bij gewerkt en aangescherpt. Bovendien is wat mensen invullen in de loop der tijd aan verandering onder hevig.

3. Lokaal opererende bedrijven
Er zijn specifieke dingen die gedaan moeten worden als je een fysiek bedrijf hebt op een specifieke locatie en je vooral gericht bent op de directe omgeving.

Het eerste wat je doen moet is een Google + en Google bedrijven account nemen. Dit is het absolute cruciale minimum als je een lokaal bedrijf hebt, dat ook nog gericht is op klanten uit de omgeving.

Het tweede punt is om je bedrijf op te laten nemen in relevante online directories (zoeklijsten) en
Ten derde starten met een online reputatie op te bouwen – dit vergroot niet alleen de kans op gevonden te worden, maar ook vertrouwen de mensen je beter wanneer ze je eenmaal gevonden hebben.

Lokaal gerichte bedrijven die bovenstaande 3 punten goed hebben uitgevoerd zullen boven de lokale concurrenten ranken die niet bezig geweest zijn met deze lokale online marketing activiteiten.

De Gouden Gids equivalent hier van is dat je bedrijf niet buiten de juiste categorie is opgenomen maar in precies de meest geschikte categorie inclusief de locatie. Het helpt mensen die op zoek zijn naar een lokale loodgieter en niet eentje uit een andere stad.

4. Social Marketing

Bij Social Marketing gaat het er om dat je aanwezig bent waar je (potentiële) klanten zijn, gezien worden, hulpvaardig zijn en betrokken. De vorm en het specifieke platform, zal flink verschillend kunnen zijn afhankelijk van je gekozen doelgroepen. Zoals dat bij iedere vorm van marketing geldt, hoort het begrijpen van je doelgroepen bepalend te moeten zijn voor elke beslissing betreffende waar en hoe je je sociale energie instopt.

Een groffe leidraad voor Social Marketing:
• Business to Business: LinkedIn, Facebook, Twitter, Google Plus, You Tube
• Business to Consumers: Facebook, Pinterest, You Tube

Belangrijk is je te realiseren dat social marketing een lange termijn commitment is. Het is niet voldoende om een social profiel op te zetten als je er niet actief aan deelneemt- in feite zal het dan tegen je gaan werken.
Je moet alleen maar die Social Media platforms kiezen waaraan je je kunt committen ( of iemand aan stellen die dat voor zijn/haar rekening neemt) om enige impact te krijgen. Het gaat hier echt om een lange termijn strategie.

5. Online Adverteren
Bij online adverteren betaal je een adverteerder/ het adverteerplatform om een specifieke advertentie online te zetten. De twee meest bekende vormen van online adverteren zijn Google AdWords ( ook wel PPC – Pay Per Click geheten) en Facebook Ads.

Online adverteren is raadzaam als:
• je vele concurrenten hebt en je behoefte hebt om je wilt opvallen
• je een spieksplinter nieuw bedrijf hebt en je hard klanten nodig hebt
• je een speciale actie wilt doen die een beperkte tijd geldig is en waarbij het nodig is dat
• de online advertentie precies wordt getoond aan iemand die aan het zoeken is naar datgene wat jij verkoopt ( in het Google Adwords voorbeeld) ,of
• de persoon past in /voldoet aan een specifieke doelgroep / profiel ( in het Facebook Ads voorbeeld)

Let op: dit is een behoorlijk gegeneraliseerd overzicht
Om dit te vergelijken met de Gouden Gids zou het uitkomen op een zeer grote advertentie met heel veel informatie en foto’s en misschien zelfs in kleur. In feite is dit niet direct te vergelijken, misschien alleen in de zin van kosten – hoe prominenter je wil zijn hoe meer het gaat kosten.

Online adverteren bestaat uit twee kosten posten – de ene is voor de adverteerder (het advertentie platform) en de andere is voor de online marketing professional / online marketing bureau die de advertentie champagne opzet en beheert. Dit laatste is zelfs zelf te doen, maar ik raad het je niet aan, want het is een combinatie van kunst en wetenschap en een groot deel van je budget kan zo maar verdwijnen in je leerproces.

Belangrijke overweging:
Met online adverteren heb je wel de mogelijkheid je prospect een exacte link/webpage aan te bieden waarnaar jij graag wilt dat hij/zij naar toe gaat.
Dit kan je homepage zijn als je alleen wilt dat je boven de concurrentie getoond wordt, maar als je advertentie heel gericht is op een specifieke dienst of product uit jouw leveringsaanbod zorg dan dat de link de bezoeker direct naar die pagina brengt. Er is zelfs meer te doen om de conversie van je website bezoekers te verhogen door gebruik te maken van maatwerk landingspagina’s.


Samenvattend
Zorg er in elk geval voor dat je het absolute vereiste minimum toepast (zoals hier boeven aangegeven)
• Als je een lokaal gericht bedrijf hebt, zorg er dan voor dat je weet en toepast wat de lokale vereisten zijn
• Om online gevonden te worden moet je investeren in zoekwoorden onderzoek, want alle andere online marketing activiteiten worden hiervan afgeleid
• Overweeg Social Marketing, maar alleen als je het begrijpt en je kan commiteren aan wat er bij komt kijken en
• Als je snelle resultaten nodig hebt, investeer dan in online adverteren, maar zorg wel
dat je het goed doet.

Een extra aanvulling voor de Gouden Gids generatie
Het is mij opgevallen dat vele nieuwe website eigenaren geen budget hebben opgenomen voor de marketing en advertentie van hun online bedrijf en verrast worden en moeten ervaren dat het alleen maar hebben van een website zeker niet betekent dat je online gevonden wordt.
Denk ook  eens terug hoeveel Gouden Gids adverteren toen kostte. Misschien herinner je je nog wel dat dit werd beschouwd al doodgewone normale bedrijfskosten en er niet aan werd gedacht ook maar een jaar te stoppen met adverteren.
De kosten hiervan varieerden met de afmeting van de advertentie, in hoeveel categorieën je mee wilde doen en of het ook lokale advertenties betrof. Hetzelfde nu geldt ook in de online wereld.


Het grote verschil tussen de Gouden Gids en online in een positieve zin, is dat in plaats van een groot jaarlijks bedrag (bij de Gouden Gids) je bij online marketing over het algemeen maandelijks betaalt (na een initiële setup) en dat de advertentiecampagne van maand tot maand kan worden bijgestuurd, afhankelijk van wat de rapporten en analytics aan het licht brengen. Bij de Gouden Gids is het zo dat als je iets verkeerd gedaan hebt of iets zou willen toevoegen je moet wachten tot het volgende

 

 


Reacties

    Post has no comments.
LAAT EEN REACTIE ACHTER
Captcha Image
Categories
Tags