Digital Marketing Resultaatverbeteringstips

Waarom en hoe online B2B-klanten werven
-Simon Westra Bizz Results
Waarom en hoe online B2B-klanten werven

Online B-2-B leadgeneratie

Nieuwe B2B-klanten werven via het Internet kan om diverse redenen erg verstandig zijn. Als je weet hoe online leadgeneratie aan te (laten) pakken en op te (laten) zetten, kan het verreweg de rendabelste manier worden om nieuwe B2B-klanten te werven en je bedrijf te laten groeien. Een goede oplossing kan je bedrijf de volgende voordelen bieden:

    • structurele oplossing
    • onderscheidend worden in jouw markt
    • een continue stroom aan nieuwe leads (klanten vinden jou i.p.v andersom)
    • optimale (potentiële)klant-tevredenheid
    • ook een oplossing voor cross-selling en up-selling
    • klantbehoud verbetert
    • het optimaal kunnen monitoren, analyseren en optimaliseren van de marketing- en salesprocessen
    • besparingen realiseren; online marketing is meestal rendabeler dan traditionele marketing
    • een deel van de bedrijfsomzet via Internet binnenhalen: doe jij dit niet en je concurrenten wel, dan gaat die omzet aan je neus voorbij en dus waarschijnlijk naar de concurrentie
    • beter kosteninzicht
    • je wordt instaat de ROI van je leads te berekenen, dus beter sturen in je bedrijf

    Meestal worden de allerbeste resultaten behaald door online marketing te combineren met offline marketing (de traditionele marketing aanpak). Voorbeelden van die laatste zijn bijvoorbeeld: beursdeelname, lezingen geven, events organiseren, partnermarketing, netwerk bijeenkomsten, sponsoring, telefonische opvolging.

    Maatwerkoplossing is vereist
    Welke combinaties van online instrumenten en offline instrumenten in te zetten, is bedrijfsafhankelijk. Ieder bedrijf is immers uniek, alleen al op basis van de specifieke bedrijfsdoelstellingen, maar ook de markten waar je bedrijf inzit, de doelgroepen, die zij bedient, de bedrijfscultuur, het personeel, etc, etc.
    De beste oplossingen volgen uit maatwerk, d.w.z. eerst professioneel (kort) onderzoek, daarna volgt op basis daarvan advies en tenslotte implementatie en eventueel begeleiding.

    Hoe succesvolle online b2b generatie op zetten

    Om succesvol online leads te genereren zijn er diverse mogelijkheden, zoals hiervoor al is beschreven. De stappen zijn :

    • een goede professionele website is altijd het startpunt (eventueel aangevuld met een webshop als er concrete producten te verkopen zijn). Zaken als goede en duidelijke content (zie ook content mapping), gebruiksvriendelijk en voorzien van eenvoudige navigatie, passende uitstraling, goede websitestructuur (conversiearchitectuur), juiste webformulieren zijn essentieel.
    • goede vindbaarheid en voldoende bezoekers. Het principe is dat potentiële klanten jouw bedrijf vinden i.p.v. andersom (heet ook wel inbound marketing). Bezoekers vinden jouw bedrijf door zoekmachines (Google met name) via organische resultaten (SEO) en/of online adverteren (Google Adwords of PPC), maar ook via Social Media, Bannering, Display marketing en meer.
    • delen van informatie met je doelgroepen op diverse media (Social media als LinkedIn, Twitter, Facebook, YouTube, blogs), via e-mail marketing en op diverse locaties (bijv. showroom, winkel, beurzen, lezingen etc.).
    • een mechanisme op de website om bezoekers door een bepaald proces te leiden (customer journey, klantreis faciliterend)
    • adequate software (webanalytics) op de website om monitoren, analyses en verbeteren (afstellen en fine-tuning) van bezoekersgedrag mogelijk te maken (conversieoptimalisatie)
    • dashboarding en sturen op KPI’s (kritsche performance indicatoren) mogelijk maken.

    Content marketing, content mapping en content strategie zijn begrippen die nauw met elkaar verbonden zijn. In bovenstaande korte uiteenzetting hoe succesvol online b2b leadgeneratie op te zetten, zijn dit kritische succesfactoren.Welke content, voor wie, op welke online kanalen, zijn een aantal vragen die hierbij beantwoord worden. Duidelijk is dat hier sprake is van een multi-channel marketing benadering.  Volg ook deze link voor een aardig alternatief overzicht van digital marketing.

    Wil je meer weten over dit of andere Digital Marketing onderwerpen, check dan de website en Blog.
    Ben je geïnteresseerd in hulp laat dit dan weten via het webcontactformulier.

     



Reacties

    Post has no comments.
LAAT EEN REACTIE ACHTER
Captcha Image
Categories
Tags