Digital Marketing Resultaatverbeteringstips

Hoe kom je aan goede content - Content mapping
-Simon Westra Bizz Results
Hoe kom je aan goede content - Content mapping

Content Mapping voor betere resultaten


Content Marketing, content strategie en content mapping zijn nauw met elkaar verbonden.Content Marketing is inmiddels een voor velen welbekend begrip in Digital Marketing. Het gaat er daarbij in grote lijn om met je doelgroepen een relatie op te bouwen door hen op het Internet relevante informatie aan te bieden. Deze doelgroepen maken gebruik van diverse digitale kanalen zoals zoekmachines (lees vooral Google search - SEO, Google advertising, Bannering, Display, You Tube), maar ook Social Media, waaronder LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram. Verder speciale websites, blogs, E-mail nieuwsbrieven en meer.

Voor al deze verschillende media kan specifieke content beschikbaar gesteld worden en het hele proces om dit goed te doen heet ook wel content marketing. Content Marketing wordt onder meer gebruikt voor toekomstige klanten, die een relatief lange koopcyclus doorlopen. Zo'n  koopcyclus heet ook wel buyer journey of customer journey. Hierbij wordt voor elke nieuwe fase van die cyclus interessante content beschikbaar gesteld om de informatiebehoefte te bevredigen. Vooral in B-2-B marketing is content marketing erg geschikt.

Wil je meer weten over content marketing dan kun je bijvoorbeeld ook onze blog bekijken, of de post over 10 voordelen van content marketing.     
Maar waar bestaat die informatiebehoefte nu precies uit? Wat houdt die relevante content dan in? Een methode om dat boven water te krijgen is content mapping.

Wat is Content Mapping?

De basis van iedere content strategie is dat je er voor moet zorgen dat je content creëert die relevant is voor je doelgroep. Klinkt eenvoudig, maar in de praktijk worstelen vele organisaties hier mee. Als organisatie zend je diverse boodschappen uit; over de organisatie zelf, je producten en diensten, wat je bereikt met de inzet ervan, de kwaliteit, je soort klanten etc. De echt essentiële informatiebehoefte die een (potentiële) klant heeft om zijn afweging en beslissing te maken, kan heel divers zijn, gewoon omdat er vaak heel veelverschillende soorten klanten (doelgroepen) zijn. In de praktijk betekent dit ook vaak dat er heel veel informatie die er door ons wordt uitgezonden niet of slechts deels past op de informatiebehoefte van die potentiële klant (doelgroep). Zie plaatje bovenaan. In de overlap tussen de uitgezonden informatie en de specifieke informatiebehoefte is de informatie opgesloten (en dus de content) die écht resoneert bij je doelgroep, waardoor ze in actie te brengen zijn.

 

Waarom is Content mapping belangrijk?

Content mapping stelt je instaat te begrijpen waar de kopersbehoefte uit bestaat, welk gedrag dat met zich meebrengt, wat er door de aspirant koper wordt onderzocht, hoe het besluitvormingsproces er uit ziet, welke koopcriteria er worden gehanteerd en meer.
Content mapping is essentieel om de customer journey van je doelgroep inzichtelijk te maken en is in wezen een aanpak waarbij content-items worden gemapt in een stramien met twee hoofd-assen:

  •      •Persona’s: zijn archetypen ( geïdealiseerd oermodel klanten)
         •Klantreis fases: de stappen die de doelgroepen doorlopen op weg naar de aankoop

  • Het idee is dat je voor ieder stuk content bepaalt op welke persona(‘s) dit gericht is en voor welke fase van de klantreis het bedoeld is. Zo kun je zowel inhoud als vorm bepalen en weet je zeker dat je content relevant is.
    Natuurlijk is het slim om je content zodanig in te zetten dat je relevantie biedt voor ieder van de onderkende doelgroepen waarop je je richt. Een valkuil hierbij is vaak dat men bij die persona’s niet diep genoeg graaft om er achter te komen hoe zij zich echt ten opzichte van elkaar onderscheiden. Het gaat dan niet alleen om de status van een doelgroep, maar ook karaktereigenschappen en vooral ook om de fase waarin die doelgroep of persona zich bevindt. Dit is van belang, omdat een persona een klantreis in zijn besluitvormingsproces maakt, die bestaat uit diverse fases.

    Voor het beschrijven van de klantreis zijn verschillende modellen in omloop. Meestal bestaan ze uit

         •Awareness (persona wordt bewust van een behoefte/probleem)
         •Consideration (persona gaat op zoek naar oplossing)
         •Decision (persona hakt de knoop door en kiest voor het beste product c.q. de beste aan bieder)

     

    Zoals de naam Content Mapping al aangeeft ben je met content mapping instaat om veel beter in de klantinformatie behoefte te voorzien en de klant optimaal te begeleiden naar zijn beslissing. Als het goed is leidt dit tot een keuze voor jouw bedrijf.
    Content mapping, een techniek uit de digitale wereld, levert naast toegevoegde waarde voor de online-wereld (voor zover je deze nog apart van elkaar mag zien), ook toegevoegde waarde voor de off-line wereld. Het uiteenrafelen van de klantjourney biedt marketing- en salesdisciplines meer inzicht hoe de klant beter tegemoet getreden wordt, waardoor betere commerciële resultaten behaald kunnen worden.

    Heb je behoefte om meer te weten over content mapping, laat hier dan je gegevens achter. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact op. Ook voor tijdelijke ondersteuning ben je bij ons aan het goede adres.

     





    Reacties

      Post has no comments.
    LAAT EEN REACTIE ACHTER
    Captcha Image
    Categories
    Tags