Digital Marketing Resultaatverbeteringstips

Online leadgeneratie strategieën waar je je voordeel mee kunt doen
-Simon Westra Bizz Results
Online leadgeneratie strategieën waar je je voordeel mee kunt doen

Voor- en nadelen van 4 online leadgeneratie strategieën, die je misschien al toepast.

#1: Adverteren met Google Adwords- Pay-Per-Click (PPC)
Google is niet zo verschrikkelijk succesvol geworden door je gratis hoog  te ranken in de zoekresultaten: je moet ervoor betalen. Geleidelijk heeft Google de organische (gratis- of natuurlijke resultaten) laten verschuiven om de betaalde advertenties meer aandacht te kunnen geven. PPC is de aller snelste manier om leads te genereren op het Internet. Waarom? Gewoon omdat je betaalt voor het recht om getoond te worden boven de organische resultaten. Hoe hoog je getoond wordt is voor een belangrijk deel afhankelijk van wat je bereid bent te betalen.

Voordelen: Ongelooflijke controle. Je kunt je richten op specifieke zoektermen, op specifieke geografische gebieden, op wat de zoekresultaten zeggen en naar welke pagina de gebruiker (consument) toe moet. Ook de erg nauwkeurige reportage is een voordeel.  Bovendien kun je geheel naar wens het mechanisme aan en uitzetten.


Nadelen:
 Als je niet weet wat je precies doet, kan dit mechanisme voor je uitpakken als een bodemloze put. Als je de verkeerde zoektermen kiest of een verkeerd gebied, of een slechte advertentie maakt of je hebt een slecht doordachte website of landingspage, kun je Google net zo goed een check uitschrijven.

Ik ben een groot voorstander van PPC in de juiste marktsectoren.

PPC  werkt voor: producten en diensten waar mensen actief op zoek  naar zijn. Alles van zeg maar “ramen vervangen”tot “scholen voor verpleegkunde”. Het werkt niet geweldig voor eCommerce. Uitzonderingen voor dat laatste zijn dure goederen, waarvoor je de kosten van het advertentiebudget kan goedmaken door er een redelijk aantal van te verkopen.

#2: Search Engine Optimization (SEO)
SEO is het proces van het maximaliseren van het aantal bezoekers naar een specifieke website door de website hoog op de lijst van zoekresultaten te krijgen. SEO is altijd al de heilige graal geweest van internet marketing.

Voordelen: Het is gratis. Nou niet helemaal, maar je hoeft niet te betalen voor elke individuele klik. Het is feitelijk niet gratis, want het werkt zeer zelden vanzelf. Er is typisch enige expertise voor nodig en wat werk. Maar, als je inderdaad hoog in de zoekresultaten eindigt voor waardevolle zoektermen, staat dat gelijk aan “geld op de bank” Organische rankings worden vaak geassocieerd met een grotere mate van geloofwaardigheid omdat ze zijn verdiend en niet gekocht.

Nadelen: Google heeft meer dan 200 SEO rankingfactoren, waarmee rekening moet worden gehouden. Naarmate de marksector meer concurrerend van aard is, wordt het moeilijker om de waardevolle eerste pagina van de rankings te behalen.

Het is waarschijnlijk dat je een aantal van deze dingen zelf kan doen, maar tenzij je er een fulltime carrière van wilt maken, is het misschien verstandiger er een professional bij te halen. En realiseer je daarbij wel dat niet alle professionals even goed zijn.

SEO werkt voor: producten en diensten die door mensen actief worden gezocht. Als je een zonnescherm nodig hebt, en je die op korte termijn nodig hebt, dan ga je daarnaar op zoek in de zoekmachine.

#3: Social Media Adverteren
Google verdient geld aan internet-adverteren en dat doen Facebook, Twitter en LinkedIn ook. Social media platforms weten alles van iedereen. Ze kennen de demografische informatie, geslacht, locatie, inkomens niveaus, wat de voor- en afkeuren zijn. Hoe? Omdat we dat ooit aan ze verteld hebben toen we ons profiel  hebben aangemaakt en ook door hoe we acteren op hun platforms.

Voordelen: Je kunt nauwgezet targeten. Wie wil je je boodschap voorschotelen? Je kunt in wezen iedereen bereiken door je doelgroep te  definiëren. Het is momenteel erg betaalbaar.... als je een  geïntegreerde strategie hebt en niet zomaar mensen naar je website trekt zonder een gedegen plan. 

Nadelen: eigenlijk niet een negatief punt, maar het is wel wat we noemen het publiek dat bestaat uit het “topje van de salesfunnel”. Dat zijn consumenten die nou niet direct hebben aangegeven dat ze interesse hebben in wat jij aanbiedt, ze zijn alleen maar waarschijnlijke suspects.

Met social media advertising kan je ook terecht met een aandacht vragende advertentie en de juiste geïntegreerde strategie (goede landingspagina en de juiste aanbieding). Het is ook de drijvende kracht achter Inbound Marketing strategieën.

Social Media Advertising werkt voor: producten en diensten in de  “awareness fase” van de salesfunnel. Met andere woorden, consumenten zoeken er waarschijnlijk (nog) niet actief naar, maar het lijkt een goed idee om ze er aan bloot te stellen. Een voorbeeld; er zijn op een gegeven moment waarschijnlijk niet veel huiseigenaren die op zoek zijn naar “ramen met een filmlaag”, maar wanneer ze een advertentie post zien op Facebook over energie-efficiency en de veiligheidsvoordelen van ramen met een filmlaag, kan dat hun verder de salesfunnel in trekken.

 

#4: Inbound Marketing (Content Marketing)
Inbound Marketing is een techniek die gebruik maakt van hoge kwaliteit bruikbare content om in de loop van de tijd vertrouwen op te bouwen bij gerichte doelgroep(en). Inbound Marketing gaat vaak hand in hand met  marketing automation (op basis van een vooraf opgezette strategie via een opeenvolging van e-mails die op vooraf bepaalde intervallen worden afgeleverd). Ofschoon het niet echt nieuw meer is, heeft veranderend consumentengedrag ervoor gezorgd, dat dit een van de meest effectieve marketingtechnieken is geworden voor erg dure items (overwogen aankopen) en producten en diensten met een langere sales cycle. Niet direct om “widgets) per stuk te verkopen.

Voordelen: zeer effectief waar de geloofwaardigheid een factor is en de lange termijn klantrelatie een doel is. Het heeft ook een blijvend effect bij het bouwen van lange termijn merkbekendheid.

Nadelen: vereist een brede set aan vaardigheden en aardig wat tijd om content te produceren en door te plaatsten. Het vraagt ook om gespecialiseerde software om de marketing automatisering op te zetten en om de database van voortdurend groeiende klanten te beheren.

Inbound marketing is een strategie voor grotere bedrijven of kleinere bedrijven die het erg professioneel willen aanpakken. Het kan je organisatie op een geweldige manier naar het volgende niveau brengen. Het wordt echter het best gemanaged door iemand die er een fulltime job van maakt, niet door iemand die het er in zijn vrije tijd nog even bijdoet. Deze strategie wordt het best overgelaten aan volwaardige professionals.

Inbound Marketing werkt voor:  diensten   met lange verkooptrajecten waarbij de gebruiker/consument een belangrijke beslissing moet nemen. Het is de juiste strategie wanneer je een relatie moet opbouwen, geloofwaardigheid en vertrouwen eerst aan de orde zijn, voordat een consument jouw bedrijf überhaupt in overweging  wil nemen. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld “welke school kies ik” of "welke binnenhuis architect" kies je.

“Het geheel is groter dan de som van de afzonderlijke delen.” -  Aristoteles

Wat ik bedoel is dat deze strategieën onafhankelijk van elkaar erg goed kunnen werken, maar ze zijn toch enigszins afhankelijk van elkaar. Al deze technieken werken gewoon erg goed wanneer je een geïntegreerde strategie hebt die ze allemaal bij elkaar brengt tot een weldoordacht cohesief verband. 

 

 

Reacties

    Post has no comments.
LAAT EEN REACTIE ACHTER
Captcha Image
Categories
Tags